39 kuvaa
Lomamuisto

Mieleenpainuvia aamiaisia ja katuruokaa urbaanin Berliinin sykkeessä

17.–19.1.2020
Lähdimme vaimoni kanssa viettämään arvokasta aikuisten aikaa tammikuiseen Berliiniin, joka vei sydämemme jo edeltävällä alle vuoden takaisella reissulla. Rakastamme hyvää ruokaa ja rentoa fiilistä. Berliini on aamiaisten ja katuruoan Mekka, joten emme tähdänneet neljän tähden illallisiin, vaan haravoin somesta jo ennen matkaa kaupungin houkuttelevimmat aamiaiset sekä katuruokakojut ja -markkinat. Alkuvuosi ei ole tyypillisesti suosituin aika matkustaa Berliiniin, mutta halusimme ottaa selvää, mitä kaupungilla on tarjota talvella.
Helsinki–Berliini

Tammikuinen aurinko yllätti kohteessa

Lähtöpäivä oli perjantai, ja lento oli ajoitettu optimaalisesti siten että ehdimme viemään kaksi poikaamme kouluun ja päiväkotiin kotikaupungissamme Turussa. Siitä suuntasimme suoraan lentokentälle Helsinkiin, jolloin olimme perillä samana päivänä jo puolilta päivin paikallista aikaa.
Olimme ajoissa kentällä, joten nostatimme tunnelmaa perinteisillä Oak Barrel Pubin oluilla. Fiilis, kuten ilmakin, oli Berliiniin saapuessamme aurinkoinen. Ainoat asiat, mitkä puuttuivat, olivat aurinkolasit, sillä niitä emme osanneet odottaa tarvitsevamme.
Tegelin lentokentältä hyppäsimme bussiin 109, jolla pääsimme kätevästi Kurfürstendammin kaupunginosaan ja 350 metrin päähän hotellista.
Max Brown Hotel Ku`damm

Hotellihuoneen vinyylisoitin ja näkymät hurmasivat

Hotelliimme Max Brown Hotel Ku`dammiin saavuttaessa näimme jo kauempaa, että sen alakerrassa sijaitsi yksi Berliinin tunnetuimmista aamiaisravintoloista. Benedictissä tarjoillaan vain aamiaista, ja se on avoinna 24/7. Olimme hämmentyneitä ja täpinöissämme, sillä se oli roikkunut listallamme jo edellisellä reissulla. Ilmeisesti emme olleet katsoneet sen sijaintia tarkkaan, ja asia tuli täytenä yllätyksenä.
Itse hotelli oli persoonallinen, ja sen trendikkään tunnelman aisti saman tien astuessa paksujen verhojen läpi hotellin aulaan. Hotellin sisustuksessa oli käytetty värejä, valoja ja taidetta rohkeasti.
Huoneemme sijaitsi ylimmässä kerroksessa, ja näkymät sen pieneltä parvekkeelta ulottuivat yli Berliinin kattojen aina tv-tornille asti. Molempina aamuina heräsimme muhkeasta sängystämme auringonpaisteeseen ja pääsimme täydelliseen kevätfiilikseen keskellä tammikuuta.
Huoneemme kruunasi vinyylisoitin levyvalikoimineen sekä sängyn päällä sijaitseva koristeline. Innostuimmekin ostamaan älppäreitä Itä-Berliinin levydivareista ja soitimme niitä iltaisin hotellilla.
Hotellin sijainti oli erinomainen, sillä lähellä sijaitsi useampi metroasema, joista kaksi lähintä olivat päälinjoilla. Berliini on todella laaja, ja metroa ehdottomasti tarvitaan kaupungin kokemiseen. Metrolla eli U-bahnilla kulkeminen on älyttömän helppoa, ja päivälippu on edullinen.
Silo Coffee, Kreuzberg Le Bon ja Benedict

Maukkaita ja näyttäviä brunsseja 24/7

Aamiaiset olivat olennainen osa meidän matkaa, ja meille iskikin varsinainen uppomunahulluus. Tyypillinen tilauksemme sisälsi hollandaise-kastikkeella vuoratun uppomunaleivän lisäksi laadukasta kahvia, pancakeseja ja tietenkin Mimosat. Aamiaisella ei kaupungissa viitata välttämättä aamuun, vaan brunssi on tarjolla tyypillisesti pitkälle iltapäivään ja joskus jopa läpi yön.
Suuntasimmekin aamiaiselle perjantaina iltapäivällä kaupunkiin saavuttuamme. Nautimme aamiaista Itä-Berliinissä Silo Coffeessa ja trendikkäässä Kreuzberg Le Bonissa.
Testasimme toki myös hotellin alakerran 24/7 aamiaisravintolan Benedictin enemmän kuin kerran, niin aamulla kuin yhdeltä yöllä, mikä oli kokemuksena mieleenpainuva myös muuten kuin herkullisten annosten takia.
Ruoka ylipäätään oli suuressa roolissa matkallamme. Berliinissä on tietenkin nautittava myös paikallisia herkkuja eli currywurstia ja döner-kebabia, joita molempia olikin jo edelliseltä reissulta ikävä.
Burgermeister

Kulttimaineiset burgerit entisessä yleisessä vessassa

Lisäksi herkuttelimme Berliinin parhaiksikin nimitetyillä burgereilla kulttimaineeseen nousseella Burgermeisterilla, joka sijaitsee vanhassa yleisessä vessassa Schlesisches Torin metroaseman kupeessa.
Jännitimme onnistuuko katuruoasta nauttiminen keskellä talvea, mutta siinä ei ollut mitään ongelmaa. Sää ei ollut yhtä kylmä kuin Suomessa, vaan auringossa viihtyi ulkonakin erinomaisesti. Lisäksi vuodenaika oli huomioitu esimerkiksi Burgermeisterissa kioskin ympärille rakennetulla teltalla, missä sai ruokailla sisällä.
Markthalle Neun

Legendaarisen kauppahallin katuruokamarkkinoilla

Perjantaina käväisimme Kreuzbergin legendaarisessa kauppahallissa Markthalle Neunissa, jossa järjestetään säännöllisesti erilaisia ruokatapahtumia. Nytkin siellä oli vuorossa jonkinlaiset ruokamarkkinat.
Tarjolla oli runsaasti katuruokakojuja, joissa tarjolla oli makuelämyksiä eri puolilta maailmaa ja pienpanimo-oluita. Historiallisen kauppahallin tilat ovat rosoisen tyylikkäät ja hipster-henkeen sopivan teolliset.
Vanhanaikaisessa valokuva-automaatissa saatoimme ottaa muutamat pusukuvatkin.
Lue lisää
Vanhanaikaisessa valokuva-automaatissa saatoimme ottaa muutamat pusukuvatkin.
Berliner Dom

Näkymiä TV-tornille maisematasanteelta

Yksi Berliinin upeimmista nähtävyyksistä on Berliner Dom eli tuomiokirkko. Se sijaitsee kävelymatkan päässä tv-tornilta, ja on vähintäänkin yhtä upea ja näyttävä osa Berliinin katukuvaa.
Ostimme liput Berliner Domin kierrokselle aikomuksenamme kiivetä sen huipulla sijaitsevalle maisematasanteelle. Olimme paikalla pimeään aikaan nähdäksemme miljoonakaupungin valot.
Valitsimme juuri Berliner Domin maisematasanteen emmekä TV-tornia, sillä sen maisemasta puuttuu itse TV-torni. Se on niin olennainen osa Berliiniä, että halusimme ikuistaa sen maisemakuviin.
Itä-Berliini

Katutaidetta ja hipster-kahviloita

Yksi reissun kohokohdista oli Itä-Berliinin kierros, johon kuului loputtomasti katutaidetta ja upein graffitein vuorattuja taloja sekä pieniä putiikkeja ja hipster-kahviloita. Löysimme myös sattumalta katumarkkinat, joista mukaan tarttui Pastel de Nata -leivoksia ja LP-levy.
Vierailimme Ramones-museon baarissa ja juttelimme baarimikon kanssa paikan Suomi-kytköksistä. Itse museokierros skipattiin, koska olimme nähneet sen jo aiemmin.
Berliini–Helsinki

Viikonloppu Berliinissä teki vaikutuksen

Kliseisesti on todettava, että yksi parhaita juttuja reissullamme oli ihan vaan kaupungin urbaani tunnelma ja metroseikkailut paikallisten joukossa.
Erityisesti Itä-Berliinin rosoiset kadut ja hipster-fiilis tekivät vaikutuksen. Olisin voinut viettää useammankin päivän kaupungin katuja tutkiessa ja valokuvatessa.
Matka oli juuri sellainen, mitä olin suunnitellut ja näimme jälleen kaupungista jotain uutta. Berliini on suurkaupunkinakin erikoisen laaja. Siellä ei ole varsinaista yhtä keskustaa, vaan se muodostuu useammasta alueesta ja niiden keskustoista. Kaikkea ei kannata ahtaa yhteen viikonloppuun, joten kaupungissa riittää joka kerta uutta nähtävää.
Reissun innoittamina järjestimme ystäväperheelle kotona heti seuraavana viikonloppuna brunssin, johon kuuluivat tottakai Mimosat ja Eggs Benedict.