31 kuvaa
Lomamuisto

Nautiskelua ja luonnonihmeitä Kosilla

2.–9.6.2018
Kreikka on tunnettu herkullisen ruoan lisäksi upeista saaristaan ja Kos on yksi helmi niiden joukossa. Kun rakkaus Kreikkaa kohtaan roihahti muutama vuosi sitten, otimme ystäväni kanssa tavoitteeksi vierailla joka vuosi uudella saarella Kreikassa. Kosin saari valikoitui heti toiseksi kohteeksemme. Suunnitelmissa oli tutustua saareen pienellä vuokra-autolla kurvaillen. Erityisesti halusimme nähdä rauhallisia rantoja, tutkia niille suunnille siunaantuneita luonnonihmeitä ja nauttia hyvästä kreikkalaisesta ruoasta!
Helsinki–Kos

Helposti taksilla ja skumpat kentällä

Taksi nappasi samassa paikassa majoittuneen kaksikon kyytiinsä yön pikkutunteina. Olimme edellisenä iltana pakanneet eväät valmiiksi ja kentällä oli niiden nauttimisen aika. Vaikka olisi varhainen aamu, emme koskaan aloita lomaa ilman lähtö-proseccoja, joten Finnairin lentomme alkoi kippistelyllä!
Kosin lentokentällä noudimme etukäteen varatun vuokra-auton. Kun toinen parivaljakosta oli unohtanut ajokorttinsa kotiin, ei tullut epäselvyyksiä siitä kuka ajaa. Ohjeistuksen ja liikennesääntöjen kertauksen jälkeen hurautimme Fiat Pandallamme hotellille Kosin kaupunkiin.
Viihtyisä Hotelli Maritina

Kaikki tarvittava keskeisellä sijainnilla

Valitsimme hotelliksemme Kosin keskustassa lyhyiden kävelymatkojen päässä kaupungin nähtävyyksiltä sijaitsevan hotelli Maritinan, joka tarjosi kaiken tarpeellisen. Tarpeellisella tarkoitan buffet-aamiasta, ilmastointia ja parveketta. Valinnan sinetöi hotellin upea kattoterassi uima-altaineen! Huoneemme toimi vain satunnaisena tukikohtana ja tarjosi hyvät yöunet siistissä ja mukavassa ympäristössä. Altaalla viihdyimme sen sijaan pidemmän kaavan mukaan. Siellä olevasta allasbaarista sai tilattua mieleisiä juomia ja snacksejä äänikirjan kuuntelun ja pulahduksien lomaan.
Kun olimme saaneet altaalla lekottelusta tarpeeksemme, oli hotellilta helppo kipaista niin Kosin rantapromenadille kuin Vanhankaupungin kapeille kujillekin ravintoloiden ja ostosten perässä. Ihan hotellin vieressä sijaitsi myös suuri ilmainen parkkialue, johon jätimme menopelimme, kun emme olleet kiertelemässä saarta. Kun majoituspaikan sijainti on noinkin ideaali, on hotellille helppo piipahtaa päivän mittaan esimerkiksi freessautumaan iltaohjelmaa varten.
Zia

Illallinen vuoristokylässä

Yksi unohtumattomimmista illallisista Kosin saarella oli varustettu upealla auringonlaskulla ja muutamalla lasillisella viiniä. Illallista syötiin nimittäin Zian pikkuruisessa vuoristokylässä ravintola Oromedonissa. Zian kylä sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Kosin kaupungista ja suuntasimme sinne taksilla. Loppumatka kulki kiemuraista, kapeaa ja vähän jännittävääkin vuoristotietä pitkin, mutta autolla pääsi kuin pääsikin ihan perille asti!
Zian kylä on kuuluisa nimenomaan upeista auringonlaskuistaan. Vuoren rinteillä on useita näköalaravintoita, joista käsin mereen laskevaa aurinkoa on hyvä ihastella. Koska emme olleet tehneet pöytävarausta, tulimme paikalle jo hyvissä ajoin ennen auringonlaskua ja saimmekin pöydän viimeisten joukossa. Paikkansa auringonlaskun ihailuun kannattaakin siis varata ajoissa! Illallistimme ravintolan kattoterassilla pitkän kaavan mukaan maisemista lumoutuneina. Pääruoaksi valitsimme lammaspataa ja souvlakia ja jälkiruokana nautimme paikallista hunajapiirakkaa. Erityisen tyytyväisiä olimme viineihin! Pimeän tullen kaupungin tuikkivat valot olivat myös mainitsemisen arvoiset!
Nisyros

Laskeutuminen tulivuoren kraateriin

Eräs päiväretkemme suuntautui Nisyrokselle – Kosin pienelle tuliperäiselle naapurisaarelle. Sinne päästäksemme ajoimme aamutuimaan Kardamenan kaupunkiin, jonne jätimme auton päiväksi parkkiin. Laiva Nisyrokselle lähti Kardamenan pienestä satamasta. Kerkesimme nauttia raikkaasta meri-ilmasta hyvin varustellun laivan kannella noin tunnin verran, kunnes rantauduimme tulivuorisaarelle.
Seuraavaksi vuorossa oli Nisyros-tulivuoren valloitus, mihin oli tarjolla bussikuljetus. Siirtymä oli helppo, kun bussiliput pystyi ostamaan jo laivasta ja sitten ei tarvinnut kuin kivuta bussiin kyytiin satamasta. Tie tulivuorelle oli kiemurainen ja kulki korkealla vuoren rinteillä, mistä avautui upeat maisemat rinteille ja alhaalla kimmeltävälle merelle.
Puolen tunnin jälkeen saavuimme perille. Laskeuduimme tulivuoren kalderaa alas yhdelle sen kraaterille asti. Bussista noustessa ilman täytti voimakas rikin haju, kun aktiivisesta mutta nukkuvasta tulivuoresta purkautui kaasuja. Oli todella kuuma päivä, ja alue oli kalderan ympäröimänä tuulen suojassa, joten ostimme paikalla olevasta kahvilasta virvokkeet ennen kuin lähdimme innoissamme kipuamaan 30 metriä syvän kraaterin pohjalle kivikkoista reittiä pitkin. Kulku sinne oli omalla vastuulla, mutta sallittua.
Kraaterin kiviaines oli todella erikoisen näköistä: yleisväri oli keltainen, mutta kiviä löytyi kaikissa mahdollisissa väreissä! Kraaterin pohjalla oli pieni rajattu alue, jolla ei ollut turvallista kulkea, mutta kraaterin aukkoja pääsi tutkimaan ihan lähietäisyydeltä. Oli aika jännittävää kuulla magman pulputtavan onton maakuoren alla. Tunnelman voisi sanoa olleen aika maaginen! Takaisin tullessa jäimme lounaalle sympaattiseen Nisyroksen kylään ja pulahdimme myös uimaan rauhalliselle rannalle. Muutaman tunnin visiitin jälkeen palasimme laivalla takaisin Kardamenaan, jossa tutustuimme Kosin suosittuun kaupunkikohteeseen. Söimme siellä myös illallista rantaravintolassa ennen kuin ajoimme mielenkiintoisen päivän päätteeksi takaisin Kosin kaupunkiin.
Therma

Pulikointi kuumassalähteessä

Kosin kaupungin läheisyydessä sijaitsee myös toinen luonnonihme: Therman kuumalähde. Olimme jälleen liikkeellä autolla, jolla matkasimme 13 kilometrin pätkän paikan päälle. Tosin välillä täytyi pysähtyä ihailemaan maisemia!
Therman ranta on jyrkän kallion juurella. Itse kuumalähde pulppuaa vuoren sisältä suoraan mereen. Meren rannasta on ympäröity pieni alue suurilla kivillä, jottei kuuma vesi pääse sekoittumaan suoraan meriveteen. Tämä menettely pitääkin kuumavesialtaan lämpötilan mukavassa 50 asteessa! Lähteen vesi on täynnä terveysvaikutteisia mineraaleja – oikea luonnon terveyskylpylä siis! Mineraaliensa ansiosta lähteen vesi ikään kuin pisteli ihoa, mutta samalla matalassa altaassa oli todella rentouttavaa lillua! Kun kuuma vesi alkoi käydä tukalaksi, pääsi vierestä pulahtamaan viileään meriveteen! Kokemus olikin osaltamme kuin perisuomalainen “uimaan ja saunaan”, kun puljasimme monta tuntia meren ja kuumanlähteen välillä. Siinä lomassa haukkasimme välipalaa ja nautimme sitruunalimonadia läheisessä rantaravintolassa. Kaikin puolin oikein rentouttava aamupäivä!
Pserimos, Kalymnos ja Plati

Kolmen saaren risteily

Kosilta on mahdollista tehdä risteilyjä lähisaarille ja koska eräänä päivänä lämpötila hipoi 35 astetta, halusimme lähteä vilvoittautumaan merelle! Ostimme kolmen saaren risteilyn, jonka pysähdyspaikat olivat Pserimos, Kalymnos ja Plati. Laivoja oli mistä valita: piraattiteemaisista bilepaatteihin ja rauhallisempiin puupursiin. Meille tärkeää laivassa oli kansi täynnä sunpedejä, joille asettautua nauttimaan auringosta ja tuulenvireestä.
Puoli päivää kestävän saariretken ensimmäinen stoppi Pserimos käsitti upean turkoosin poukaman. Rantauduttuamme sinne nautimme jääkahvit paikallisessa kahvilassa ja kävimme kahlailemassa hienohiekkaisella rannalla matassa vedessä. Sieltä matka jatkui Kalymnoksen saarelle, jossa pysähdyspaikkamme oli Kalymnoksen pääkaupunki Pothia. Jo laivasta näimme, että tässä paikassa tulemme viihtymään! Eteemme avautui rinne täynnä suloisia pastellinvärisiä rakennuksia. Kalymnoksella oli lisäksi huikean kaunis satama ja monipuolinen rantabulevardi, jolta löytyi kaikki tarvittavat palvelut. Seikkailtuamme aikamme Kalymnoksen kapeilla kujilla istuuduimme satamaan lounaalle ja jälkkärijäätelöille. Ostimme satamasta myös matkamuistoksi simpukoista tehtyjä lasinalusia ja saimme pienet luonnon pesusienet kaupan päälle!
Viimeisenä kohteena Plati tarjosi superkirkkaat turkoosina hohtava vedet. Laiva ankkuroitiinkin saaren edustalle, mistä hyppäsimme uimaan. Halukkaat pystyivät myös snorklailemaan ja siellä oli mahdollisuus bongata delfiinejä! Tällainen laivaretki oli kyllä ihan paras valinta kuumalle päivälle!
Kos–Helsinki

Viimeisen päivän rantachillailu luksuspuitteissa

Koska turkoosi meri ja valkoiset rannat ovat yksi Kreikan saarien valttikorteista, en voi olla mainitsematta lomamuistoa upealta rannalta ja sen rantabaarista. Normaalisti viihdymme pyyhkeinemme pääasiassa rauhallisilla rantasuikaleilla ilman sen kummempia palveluita, mutta viimeisen lomapäivän kunniaksi kaipasimme vähän luksusta!
Sitä Kosin saaren pohjoiskärjessä sijaitseva Mylos Beach Bar tosiaan tarjosikin. Rantaravintolaan mennessä nautiskelijat otti vastaan värikäs kukkameri ja kaunis vanha tuulimylly. Miljöö oli samaan aikaan sympaattinen ja ylellinen! Ranta oli rauhallinen ja varustettu pöytäryhmien lisäksi aurinkotuoleilla ja kaislavarjoilla. Auringonpalvojien ei tarvitse liikauttaa eväänsäkään, kun tarjoilijat kulkivat ottamassa tilauksia ja tarjoilemassa korkeatasoisia ruoka-annoksia ja cocktaileja.
Meillä oli mielessä hakea virkistystä nimenomaan juomien muodossa, ja päädyimme tilaamaan herkullisen kuuloiselta juomamenulta kurkku-vesimelonicocktailit, jotka osoittautuivat todella raikkaiksi ja maukkaiksi! Kylkeen tarjoiltiin vielä kipollinen maapähkinöitä kuorissaan. Siinä sitten nautimme antaumuksella viimeisistä hetkistä auringossa ennen paluulentoa Suomeen! Rakkaus Kreikkaa kohtaan on ja pysyy!