32 kuvaa
Lomamuisto

Pidennetty viikonloppu Baltian helmessä Riiassa

24.–27.9.2020
Maailman aikaan kun matkustaminen ei ole enää itsestäänselvyys, oltiin onnekkaita, kun päästiin käymään kaupunkilomalla Riiassa! Latvia oli niitä harvoja maita, joihin matkustamista pidettiin turvallisena. Matkalla oli tarkoitus tehdä niitä perinteisiä reissujuttuja, joita oltiin niin kovasti kaivattu: käydä katselemassa nähtävyyksiä, syödä hyvin, nauttia cocktaileja kivoissa paikoissa ja vähän shoppaillakin! Riika onneksi mahdollisti ne kaikki!
Helsinki–Riika

Iltalennolla hujauksessa perillä

Meillä oli torstaina edessä iltalento Riikaan. Työpäivän jälkeen kerkesimme vielä käydä kuntoilemassa ja viemässä koiran hoitoon ennen kuin suuntasimme kentälle. Jätimme auton näppärästi Jumbon lentoparkkiin ja taitoimme loppumatkan kentälle taksilla. Heti kentälle tullessamme laitoimme kasvomaskit naamalle ja suuntasimme puoliaution turvatarkastuksen läpi käsimatkatavaroidemme kanssa. Lennon lähtöön jäi rutkasti aikaa. Alle tunnin lento taittui nopeasti, ja Riian kentältä nappasimme kuljetuksen hotellille Bolt-kyytisovelluksella.
Wellton Centrum Hotel & SPA

Hotelli oli nappivalinta

Olimme varanneet huoneen aivan Riian Vanhankaupungin ytimestä Wellton-ketjuun kuuluvasta spa-hotellista. Valinta meni aivan nappiin! Huone oli tyylikäs, siisti ja tasokas. Pidin erityisesti sen neutraalista värimaailmasta. Sänky oli mukava, ja tyynyjäkin oli muutama erilainen, joista valita. Yleiset tilat olivat myöskin viihtyisät, ja spa-alue riittävä, vaikkei mikään erityisen ylellinen.
Henkilökunta oli avuliasta ja ystävällistä koko vierailumme ajan. Buffetaamiaisella oli paljon valinnanvaraa, ja tarjoiltiinpa siellä ilmaista skumppaakin! Parasta oli kuitenkin se, että hotellilta oli kaikkialle vain kävelymatka! Siellä pystyi pistäytymään pitkin päivää, mikä helpotti kaupunkiin tutustumista!
Skyline-baari

Cocktaileja kattojen yllä

Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista Riiassa oli, kun suuntasimme ruokailun päätteeksi Riian korkeimpaan hotelliin ja sen 26. kerroksen näköalabaariin. Kyseessä oli Radisson Blu Latvija Conference & Spa Hotelli ja Skyline-baari. Hulppeasta cocktailpaikasta aukesi panoramanäkymät eri puolille Riikaa!
Menimme paikalle ennen auringonlaskua, joten pääsimme todistamaan upeat näkymät valoisalla mutta myös illan hämärtyessä. Tilasimme laajalta listalta valinnanvaikeuden saattelemana kaksi eri cocktailia. Itse päädyin ikisuosikkiini mai taihin ja seuralaiseni valitsi raparperia, vaniljaa, kookosvettä ja rommia yhdistävän herkullisen cocktailin. En ollutkaan vähään aikaan hörppinyt mitään niin kauniissa ympäristössä!
Jokiristeily

Kaupunki haltuun

Meille oli suositeltu jokiristeilyllä käymistä Riiassa, joten marssimme kanaalin varteen, josta katoksellisilla veneillä tehtävät risteilyt lähtivät. Meidät napattiin ainoina asiakkaina heti kyytiin ja pääsimme istumaan veneen keulaan. Alkumatka mentiin Riian Vanhaakaupunkia ja sen puistoja halkovaa Pilsētas Kanāls -kanaalia pitkin siltojen ali. Ohitimme Riian keskustorin kauppahallit ja päädyimme Daugava-joelle. Sieltä käsin näimme lukuisia Riian maamerkkejä kuljettajan samalla kertoessa tarinoita niiden takaa.
Oli lähes helteinen syyspäivä, ja veneily raikkaassa merituulessa oli ihanaa! Alitimme Riian klassisen rautatiesillan ja modernin Vanšu-sillan, jota pitkin autot pääsivät Riian uudelle puolelle. Joella killui myös Tallinkin risteilyalus. Joelta koukkasimme takaisin vehreään kanaalin, jossa ihastelimme puistoja, historiallisia rakennuksia ja vedestä kohoavia suihkulähteitä. Vähän hommassa kastuikin, mutta se ei auringon paistaessa haitannut! Jokiristeily osoittautui kyllä aivan mahtavaksi tavaksi tutustua Riian kaupunkiin!
Vanhakaupunki

Kierros upeaa arkkitehtuuria ihastellen

Täytyy sanoa, ettei yksikään kaupunki tähän asti ole ollut yhtä kaunis kuin Riika! Sen Vanhakaupunki oli kokonaisvaltaisesti upea, kun kaunista arkkitehtuuria oli joka kulmalla. Rumaa rakennusta oli hyvin vaikea löytää! Vanhat kivirakennukset edustivat monia eri tyylisuuntauksia, mutta loivat silti värikkään koristeellisen mutta harmonisen kokonaisuuden!
Kun kävelimme ensimmäisenä päivänä Vanhassakaupungissa, meinasin mennä aivan pyörälle päästäni! Rakennukset olivat niin täynnä taidokkaita yksityiskohtia, mielenkiintoisia muotoja ja ihania värejä! Kiersimme kaupungin kujia samalla bongaillen nähtävyyksiä. Pistäydyimme Vapauden muistomerkillä, Ruotsalaisella portilla, Kolmen veljeksen taloilla, Mustapäiden talolla, eri katedraaleilla ja kirkoilla, aukioilla ja monissa ihastuttavissa kahviloissa!
Kristuksen syntymän katedraali

Ortodoksista kirkkoa ihailemassa

Olimme kuljeskelemassa pitkin Riian puistoalueita, kun tulimme Esplanāden-puistossa suuren vaalean kirkon luokse. Kaunis ja koristeellinen kirkko paistatteli auringossa, ja sen kullatut kattokupolit hohtivat valossa upeasti. Kun huomasimme oven olevan auki, päätimme kurkata myös sisään. Viimeistään sisälle tultaessa meille selvisi, että kyseessä on ortodoksinen kirkko ja myöhemmin googlettamalla tarkentui että tämä Kristuksen syntymän katedraali on Baltian suurin ortodoksinen kirkkorakennus.
Sisällä ei saanut kuvata, niin sieltä ei valitettavasti ole kuvamateriaalia mutta sisätilatkin olivat hulppeat! Ortodoksiseen tyyliin sisusta oli todella värikäs, koristeellinen eikä kultaa oltu säästelty! Siellä paloi paljon kynttilöitä ja ikonitauluja oli lukuisia. Todella vaikuttava vierailukohde! Vieraillessa täytyy vain muistaa pukeutua kunnioittavasti ja olla hiljaa.
Latvian Tiedeakatemian rakennus

Visiitillä Stalinin hampaassa

Kävimme reissullamme useassa näköalapaikassa, mutta viimeiselle päivälle jätetty Latvian Tiedeakatemian rakennus ja sen Panorama Riga -näköalatasanne olivat erityisesti mieleemme. Tämä Stalinin hampaaksikin kutsuttu kulmikas rakennus sijaitsi Riian keskustorin takana. Se on pystytetty alkujaan 1950-luvulla Stalinin lahjoittamana, ja lähes identtiset rakennukset löytyvät myös Moskovasta ja Varsovasta. Nykyään se toimii Tiedeakatemian päämajana, mutta se on tunnettu erityisesti näköalatornina.
Ulkoa koristeellinen ruskea kivirakennus on näyttävä, mutta sisätilat olivat aika ankeat. Näköalatasanteelle kiivettyämme avautui näkymät joka puolelle Riikaa. Torni ei ollut yhtä korkea kuin Pietarin kirkko, jossa myös kävimme katsastamassa maisemat, mutta oli hienoa nähdä Riian Vanhankaupungin keskeisimmät rakennukset ja koko Riika sivuperspektiivistä sen sijaan että katselisi sitä ylhäältä alaspäin!
Folkklubs Ala Pagrabs

Ravintolassa herkuttelemassa

Yksi Riian parhaista ruokakokemuksista oli, kun kävimme lounaalla Folkklubs Ala Pagrabs -ravintolassa. Bongasin ravintolan jonkun paikallisen suosituksista. Ravintola sijaitsi Vanhassakaupungissa aavistuksen syrjemmässä. Perille päästyä selvisi paikan olevan tunnelmallinen kellariravintola, jossa tarjoiltiin latvialaista pubityylistä ruokaa. Siellä järjestetään kuulemma myös folkmusiikki-iltoja!
Istahdimme ravintolan pienelle terassille ja tilasimme pääruoiksi kanasalaattia ja possuannoksen punajuuri- ja bataattipyreellä. Edukkaat annokset olivat molemmat tuhteja ja maukkaita. Ruokajuomat olivat myös puoli-ilmaisia, ja niitä oli laaja valikoima! Otimme ruokailun päätteeksi sokerihammasta tyydyttämään vielä kermaiset marenkijälkkärit! Nam!
Riika–Helsinki

Myöhäisimmällä lennolla kotiin

Takaisin Suomeen lähdettiin vasta sunnuntain myöhäisimmällä lennolla, joten meillä oli vielä melkein kokonainen päivä aikaa nauttia Riian annista. Illallisen jälkeen suuntasimme kentälle jälleen Bolt-sovelluksen avittamana. Olimme portilla hyvissä ajoin, joten päätimme vielä kippistellä latvialaisella oluella ja omenasiiderillä onnistuneelle lomareissulle! Heti lennon laskeutumisen jälkeen hypättiin taksiin, joka kuljetti meidät Jumboon parkissa olevalle autolle, jolla sitten hurautimme kotiin ja suoraan unten maille!
Riika ylitti odotukset ollen hyvin kaunis, toimiva ja edullinen kaupunkikohde, jota voi suositella hyvillä mielin!