54 kuvaa
Lomamuisto

Pitkä kesäinen viikonloppu Ahvenanmaalla – melkein kuin ulkomailla!

8.–11.7.2021
Kesällä 2021 halusimme perheen kanssa kesäreissuun, ja Ahvenanmaa valikoitui matkakohteeksi somessa nähdyn jäätelöannos-kuvan takia. 😉 Tuli kyllä todettua, että oli erittäin hyvä syy lähteä matkaan! Maarianhaminan ohi oli tullut seilattua useasti matkalla Tukholmaan, mutta koskaan en ollut saaristossa pysähtynyt. Meillä oli matkassa mukana oma auto, koska matkaseurueeseen kuului myös 2- ja 4-vuotiaat pojat ja aikaa oli vain pitkä viikonloppu. Jos olisimme lähteneet matkaan aikuisten kesken, olisi kulkuvälineeksi valikoitunut todennäköisesti auton sijaan polkupyörät. Lasten lisäksi pakkasimme autoon myös anopin, jotta aikuisten ja lasten suhde oli sopivampi, ja me vanhemmatkin ehdimme nauttia matkasta hieman enemmän.
Helsinki–Maarianhamina

Laivalla kohti Ahvenanmaata

Matkaan lähdimme Silja Serenade -laivalla Helsingistä. Normaalisti laiva kulkee Helsingistä Tukholmaan, ja sillä toki pääsee Maarianhaminaan mutta laivalta pitää poistua keskellä yötä. Kesällä 2021 laiva kulki eri reitillä kuin normaalisti, ja me saimme nauttia laivalla olosta yön yli ja saapua vasta seuraavana aamuna Maarianhaminaan. Normaalisti hyvä vaihtoehto Ahvenanmaalle matkaamiseen on aamulähtö Siljan laivalla Turusta, jolloin auton saa mukaan ja aikataulut eivät ole liian aikaiset!
Laivalla olo oli pojille todella kivaa, joten muutkin matkaseurueen jäsenet nauttivat! Laivalla oli helppo pitää etäisyyksiä, ja käsien pesupaikkoja oli lisätty, mikä sai matkustamisen tuntumaan korona-aikanakin turvalliselta. Lapsillekin oli ulkokannelle tehty aikaan sopiva leikkipaikka.
Savoy-hotelli

Saapuminen ja majoittuminen Maarianhaminassa

Toisen matkapäivän aamuna heräsimme ihanaan auringonpaisteeseen, joka täytti hytin kauniisti valolla. Aamupalan jälkeen ajoimme auton ulos laivasta Maarianhaminassa ja seikkailu Ahvenanmaalla saattoi alkaa!
Majoituimme kahdeksi yöksi Hotel Savoyhin, joka on ihan loistavalla sijainnilla lähellä Maarianhaminan kävelykatua. Auton sai kätevästi parkkiin hotellin takapihalle, ja hotellilta oli helppo lähteä liikkeelle autolla tai kävellen. Hotelli oli ulkonäöltään ja vastaanoton osalta vähän kulahtaneen oloinen, mutta huoneet olivat tilavat ja siistit. Aamiaisen pystyi nauttimaan hotellin lasiterassilla, jossa oli kiva tunnelma.
Bomarsundin ja Kastelholman linnat

Historiallisia kohteita kartoittamassa

Lähdimme ensiksi autolla katsomaan kauempana Maarianhaminasta sijaitsevat historiallliset kohteet. Ajattelimme, että ensimmäisenä päivänä “suorittaisimme” tunnetuimmat nähtävyydet ja seuraavana päivänä voisimme sitten ottaa rennommin. Ensimmäisenä ajoimme 30 minuutin ajomatkan päässä olevalle Bomarsundin linnoituksen raunioille. Linnoitus on ollut aikanaan valtavan kokoinen, mutta siitä oli enää rauniot jäljellä. Neljävuotiaalle matkaseuralaisellemme tuli ensi kertaa todeksi käsitteet sodasta ja siitä, että jotkut toiset voivat tuhota toisen linnan. Linnoituksen raunioita kiertäessämme neljävuotias kyselikin kinkkisiä kysymyksiä, kuten miksi ihmiset sotivat ja mitä se tarkoittaa. Meille aikuisillekin vierailu oli antoisa, kun kertasimme linnoituksen ja sen ajan historiaa. Ajatus suurvaltojen taistelusta, jossa englantilaiset laivat purjehtivat 1800-luvun Venäjän vallan alaiseen Suomeen tuhotakseen linnoituksen tuntuu kaukaiselta, vaikka siitä ei kuitenkaan ole kovinkaan montaa sukupolvea.
Seuraavaksi suuntasimme kymmenen minuutin ajomatkan päähän Kastelholman linnalle. Tämä linna menee historiassa taaksepäin 1300-luvulle, ja onkin ympäristöineen vierailun arvoinen paikka. Matkaseurueen pienemmät alkoivat jo tarvita ruokaa, joten kaikkien hermoja säästääksemme päädyimme vain kävelemään linnan ulkopuolella sisään menon sijaan. Linnan vieressä sijaitsi Jan Karlsgårdenin ulkoilmamuseo, jonne oli maksuton sisäänpääsy. Ulkoilmamuseon alue oli idyllinen suloisine tuulimyllyineen, ja siellä sijaitsi myös houkutteleva ravintola. Meillä vierailu jäi lyhyeksi, mutta tänne palaamme tutkimaan seuraavalla Ahvenanmaan reissullamme.
Stallhagen ja Uffe på Berget

Satokauden mukainen lounas panimoravintolassa ja jätskit jälkiruoaksi näköalakahvilassa

Linnalta ajoimme kymmenen minuutin matkan lounaalle Stallhagen-panimoravintolalle. Ravintola sijaitsee hienolla paikalla pienen lammen vieressä, ja sen ulkotilat olivat hyvin kutsuvat. Me olimme saaneet hetkellisesti tarpeeksi auringosta, joten päätimme ruokailla ravintolan sisätiloissa. Lounasruokavaihtoehtoja oli kolme, liha, kala ja vegaani. Ruokalistaa ei ole näkyvillä etukäteen, vaan se elää satokauden mukaisesti. Maut olivat hyviä ja raaka-aineet ihanan tuoreita. Panimolla oli myynnissä myös sopivan kokoisia maistelukolpakoita, jolloin pääsi maistamaan useita heidän valmistamiaan oluita samalla kertaa. Lounaan jälkeen piipahdimme vielä panimon myymälässä, jossa oli Stallhagenin tuotteiden lisäksi myynnissä muita ahvenanmaalaisia paikallisia tuotteita.
Lounaan jälkeen teimme vielä pienen koukkaisun takaisin samaan suuntaan, josta olimme tulleet ja kävimme Uffe på Berget -näköala-kahvilalla. Söimme kahvilalla jälkiruokajäätelöt ja kävimme ihastelemassa näköalatornilta avautuvaa maisemaa.
Degersandin ranta

Itämeren kirkas vesi hämmästytti

Olimme ehtineet päivän aikana jo paljon, ja päätimmekin suunnata loppupäiväksi rannalle. Hyppäsimme autoon ja 40 minuutin ajomatkan jälkeen saavuimme Eckerön saarella sijaitsevalle Degersandin hiekkarannalle. Joissain matkaesitteissä rantaa oli verrattu Kreikan rantoihin, ja odotuksista huolimatta se onnistui yllättämään positiivisesti. Ranta on matala ja vesi todella kirkasta. Olin hämmentynyt, että Itämerestä löytyy näin kirkasta vettä. Kahlattuaan vyötäröä myöten, pystyi näkemään edelleen varpaansa. Vietimme rannalla muutaman tunnin ja hyödynsimme myös siellä olevan kioskin palveluita. Illaksi ajoimme Maarianhaminaan. Pitkän päivän jälkeen lähdimme kiljuvan nälän tunteen kanssa etsimään ruokapaikkaa, ja se löytyi onneksi läheltä. Pizza Diablossa saimme vatsat täyteen nopeasti ja ruoka oli todella hyvää!
Järsö

Retki saarelle

Seuraavana aamuna heräsimme ukkosen paukkeeseen ja sateen ääniin. Olin pakannut mukaan pyöräilykypärät ja selvittänyt, että lähellä sijaitsevasta polkupyörävuokraamosta olisi pystynyt vuokraamaan pyörään lastenistuimen tai pyörän perään laitettavan kärryn. Lauantaina meillä oli ollut tarkoituksena tutkia paikkoja pyörän selästä, mutta sään takia teimme muutoksen suunnitelmiin. Aamiaisen jälkeen hyppäsimme autoon ja ajoimme lyhyen ja todella kauniin matkan Järsön saarelle.
Järsön saarelta löytyi sopivan mittainen luontopolku perheen pienimpiä ajatellen. Kahden kilometrin mittainen metsäpolku piti sisällään kalliorantaa, lehdesniittyjä ja kaunista merimaisemaa. Polun keskivaiheilla pysähdyimme luodolle nauttimaan eväistä ja ihastelemaan merimaisemaa. Ajoituksemme oli loistava, koska evästauon aikana kaksi ruotsinlaivaa lipui horisontissa ja niissä riitti lasten kanssa ihmeteltävää.
Järsön saarelta löytyy myös Stickstugan, jossa yhdistyy kahvila, käsityöliike ja puutarha. Paikka on supersuloinen tunnelmaltaan. Stickstuganissa voit pistäytyä kahvilla puutarhassa, kasvihuoneessa tai sisällä kahvilassa. Sisustus on hurmaavan värikäs.
Lilla Holmen

Merirosvolaivaleikkejä uimarannalla ja kesän paras jäätelö

Iltapäiväksi palasimme takaisin Maarianhaminaan, jossa aurinko oli alkanut paistaa. Jätimme auton hotellille, pakkasimme rantalaukun ja lähdimme etsimään lounasta. Sisustukseltaan kiva ja rento Boquerian kutsui meidät sisään. Söimme maittavan lounaan, joka sai kaikilta syöjiltä arvosanaksi kiitettävän. Lounaan jälkeen kävelimme lyhyen matkan Lilla Holmenin saarelle. Saarelta löytyy paljon kivaa tekemistä lapsille. Pulahdimme ensiksi mereen uimarannalta, joka on hyvin lapsiystävällinen ja matala. Uimisen jälkeen lapset viihtyivät pitkään uimarannan merirosvolaivaleikkitelineessä. Lähteissä kävimme vielä katsomassa saaren lintuja, riikinkukkoja, undulaatteja ja papukaijoja.
Rannalla ollessa oli päivä jo ehtinyt iltaan, ja palasimme Maarianhaminan keskustaan jälleen nälkäisinä. Istahdimme hetkeksi ravintola Nonna Rinan terassille ja jaoimme muutaman pizzan. Pizzojen jälkeen odotti reissun odotetuin hetki eli jäätelöherkuttelu! Kävelykadun päässä sijaitsevaan GladaMuu-jäätelökioskiin oli ollut aina ohi kulkiessamme jono, joka entisestään vahvisti ajatusta että täällä kannattaisi herkutella. Tilasin rocky road -jäätelöannoksen, ja se ei pettänyt. Annos oli todella mahtavan makuinen ja näköinen!
Museolaiva Pommern

Eläytymistä laivaelämään

Matkan viimeisenä aamuna tsekkasimme ulos hotellista, pakkasimme auton ja siirryimme autolla laivaterminaalin viereen. Laivaterminaalin vieressä oleva satama-alue oli hyvin viihtyisän oloinen, ja olin saanut myös ystävältä vinkin että siellä olevassa ÅSS Paviljongenissa ruoka olisi erittäin hyvää. Satama-alueella olisi varmasti voinut viihtyä pidempäänkin, mutta meillä oli aikaa vain aamupäivä. Kello 12:45 meidän olisi oltava jo autolla lähtöselvityksessä kotimatkalle. Niinpä emme ehtineet vierailla alueella kuin museolaiva Pommernissa, mutta jäisipä ensi kerrallekin uutta koettavaa.
Pommern on entinen rahtipurjealus, joka on nykyisin museolaivana Maarianhaminassa. Purjelaiva on näyttävä näky, ja siellä vieraillessa voi vain kuvitella, miltä on tuntunut seilata sillä aikoinaan Tyynellämerellä Australiaan tai Atlanttia pitkin Etelä-Amerikkaan. Keskikannelle oli luotu interaktiivisia pisteitä, joissa pystyit eläytymään elämään laivalla. Eri toimintapisteillä sai kokeilla purjeen ompelemista, ruumaan lastausta tai katsella videomateriaalia purjehdukselta. Alimmalle kannelle oli luotu valo- ja ääni-istallaatio, jossa pääsi kokemaan miltä myrsky tai hiljaisuus laivalla tuntuisi. Pommern oli ehdottomasti kokemisen arvoinen vierailukohde.
Maarianhamina–Turku

Paluumatka Baltic Princess -laivalla

Iltapäivästä siirryimme odottamaan laivan saapumista satamaan. Kotimatka Maarianhaminasta manner-Suomeen taittui Baltic Princess -aluksella. Viiden ja puolen tunnin matka-ajan jälkeen saavuimme Turkuun. Laivalla matka-aika oli sopiva, ehdimme käydä syömässä, pallomeressä sekä ostoksilla. Kannellakin ehdimme ihailla Turun kaunista saaristoa.
Turkuun saapui väsynyt mutta onnellinen matkaseurue! Matka-aika meillä oli vain neljä päivää, mutta ehdimme kokea Maarianhaminassa paljon. Ja paljon jäi vielä koettavaakin, ehdottomasti lähdemme sinne vielä uudelleenkin.