46 kuvaa
Lomamuisto

Roadtrip Amalfin rannikolle 30-vuotissyntymäpäivän kunniaksi

15.–24.7.2021
Olin haaveillut Amalfin rannikon roadtripistä niin pitkään kuin kyseisen paikan olemassaolo oli minulle ollut selvillä. Päätin, että pyöreiden vuosien täyttäminen jos joku on sopiva syy pistää haave toteen! Italia kuului EU:n vihreän listan maihin, koska sen ilmaantuvuusluku oli niin alhainen. Sieltä sai siis vapaasti palata Suomeen ilman erillisiä todistuksia. Me kävimme kuitenkin testeissä ennen ja jälkeen paluumme, koska halusimme varmistua, ettemme tuo epätoivottuja tuliaisia mukanamme. Myös ennen Italiaan menoa kävimme testattavana, mikä olikin ehto Italiaan pääsyyn. Reissulle lähdimme erityisesti tutustumaan kulttuuriin, ihailemaan maisemia ja maistelemaan italialaisia makuja – Italia kun sattuu olemaan meidän kummankin suosikkikeittiötä!
Helsinki–Napoli

Pientä viivästystä lentosuunnitelmassa

Matkalle lähdimme torstai-iltana. Saavuimme Helsinki-Vantaan lentokentälle junalla. Lähtöselvityksessä perinteisten toimenpiteiden lisäksi meiltä tsekattiin koronaan liittyvät todistukset. Olimme löytäneet edulliset lennot, joihin kuuluivat välilaskut Pariisissa. Valitettavasti Helsingistä lähtenyt lentomme oli myöhässä aikataulusta, ja siksi myöhästyimme seuraavalta lennolta. Koska oli jo myöhäinen ilta, Air France majoitti meidät lentokenttähotellissa ja pääsimme jatkamaan matkaa Napoliin aamulla. Laskeuduttuamme nappasimme taksin, jolla hurautimme Napolin keskustaan ensimmäiseen majapaikkaamme.
Kuusi eri majapaikkaa

Roadtripille mahtui eri hotelli jokaiselle yölle

Ensimmäisen yön vietimme Bed & Breakfast Doria -nimisessä majoituksessa. Keskeisen sijainnin ansiosta se oli oiva tukikohta Napoliin tutustumiselle, ja muutenkin huone oli viihtyisä. Koska reissumme oli roadtrip, oli meillä lähes joka yölle uusi majoituspaikka. Napolin jälkeen suuntasimme Sorrentoon, jossa majoituimme kaksi yötä Rossella Apartmentsissa. Neljäs yö vietettiin uima-altaallisessa Hotel Royal Positano -hotellissa Positanossa, ja viidentenä yönä roadtrippimme eteni Praianoon, jossa nautimme reissumme tasokkaimmasta hotellista Hotel Margheritasta. Seuraavaksi kahdeksi yöksi siirryimme Amalfin kylään Hotel Fontanan budjettihuoneeseen, joka oli kuitenkin huippupaikalla Amalfin kirkon edessä. Roadtripin lopuksi palasimme yhdeksi yöksi Napoliin, jossa majoituimme kätevästi lentokentän vieressä Holiday Housessa. Kaikissa hotelleissa otettiin vallitseva pandemiatilanne hienosti huomioon: siellä mitattiin lämpötila saavuttaessa, aamiainen tarjoiltiin pöytään buffetin sijaan ja sisällä noudatettiin turvaetäisyyksiä ja pidettiin maskeja. Olimme muutenkin todella tyytyväisiä kaikkiin majapaikkoihimme, ja oli kivaa vaihtelua kokea erilaisia majoitusmuotoja!
Vesuvius, Pompeiji ja Sorrento

Kolme eri kohdetta päivässä

Napolissa vietetyn yön jälkeen noudimme vuokra-automme ja aloitimme roadtrippimme hurauttamalla kuuluisalle Vesuviuksen tulivuorelle. Paikan päällä selvisi, että korona-aikaan siellä on käytössä vain online-lippujärjestelmä, jonka kautta lippu tulee olla ostettuna etukäteen. Olisimme joutuneet odottelemaan seuraavaa sisäänpääsyaikaa kaksi tuntia, joten tyydyimme ihailemaan tulivuorta sen rinteiltä käsin. Pidimme myös picnicin vuorenrinteessä katsellen vaikuttavia maisemia Napolin kaupunkiin ja merelle.
Vesuviukselta jatkoimme matkaa samaisen tulivuoren vuonna 79 tuhoamaan Pompeijin kaupunkiin. Rauniokaupunki oli erittäin mielenkiintoinen vierailukohde. Siellä oli uskomattoman hyvin säilyneitä taidokkaita seinämaalauksia, ja muutenkin oli jännää nähdä, kuinka edistyksellistä elämä oli jo tuolloin ollut. Pompeijin tarina on myös hyvin pysäyttävä, ja tuhkaan hautautuneiden ihmiskohtalot järkyttäviä.
Pompeijista lähdimme kohti Sorrentoa ja seuraavan yön majapaikkaamme. Kun pääsimme Amalfin niemen kärkeä kiertävälle tielle, oli meidän pakko pysäyttää auto ja nousta ihailemaan maisemia. Tie kulki jyrkänteen reunalla, meren toisella puolella kohosi Vesuvius ja vasemmalla näkyi Sorrenton kaupunki. Näkymä oli kerrassaan upea! Sittemmin reissulla pääsi ihan tottumaan vastaaviin näkymiin, mutta muistan hyvin sen hetken, kun sain verkkokalvoilleni ensimmäisen kerran nuo maisemat!
Capri

Päivä kauniilla saarella

Sorrentossa vietetyn illan jälkeen lähdimme aamulla päiväretkelle Caprin saarelle. Lautta sinne lähti Sorrenton satamasta. Heti ensimmäiseksi rantauduttuamme vaihdoimme menopeliä, kun lähdimme Capria kiertävälle veneajelulle, jolla pääsisimme tutustumaan Caprin nähtävyyksiin mereltä käsin. Hörpimme sitruunagranitoja samalla kun tutustuimme eri luoliin ja liu’uimme muun muassa Caprin kuuluisan Faraglioni-kivimuodostelmaan kuuluvan Faraglione di Mezzo -kiven aukon läpi.
Takaisin rannalle tultuamme söimme satamassa lounasta ja jatkoimme funikulaarilla ylös kaupunkiin. Ostimme jälkkärigelatot ja lähdimme kohti Augustuksen puutarhaa eli Giardini di Augustoa. Emme tienneet yhtään, mitä odottaa, joten suorastaan ällistyimme paikan kauneudesta! Kyseessä oli upea puutarha patsaineen, ja kaiken kruunasi päädystä avautuvat näkymät alas merelle. Siellä killui kymmenittäin pienenä näyttäytyviä veneitä ja merestä kohosi Caprin Faraglioni -kivimuodostelma aivan uudesta perspektiivistä.
Sieltä lähdimme kulkemaan Caprilla risteäviä haikkausreittejä ja todistamaan lisää upeita maisemia. Kuljimme muun muassa Via del Pizzolungolla olevat tajuttoman pitkät, korkeat ja raskaat portaat ylös. Olimme aivan hiestä märkiä, mutta jälleen kerran pystyimme toteamaan että tulipahan koettua! Takaisin satamaan päästessämme maistui muuten sitruunalimonadi aika hyvältä!
Positano

Illallinen rantatien ravintolassa

Seuraavan päivän kohteemme sijaitsi Positanossa. Positano on Amalfi Coastin kallein, mutta samalla (ainakin omasta mielestäni) hienoin kylä! Illan tullen laitoimme ykköset päälle ja suuntasimme illalliselle Positanon keskustan tuntumaan. Hotellimme oli korkealla vuorella, joten kuljimme kiemurtelevan matkan alas ihaillen maisemia merelle ja alas kaupunkiin. Löysimme mieleisen ravintolan rannan suuntaisesti kulkevan tien vierestä. Ravintolapöydästä oli aivan postikorttimaisemat! Nautimme alkuun lasilliset proseccoa ja tilasimme ruoaksi pasta-annokset. Annokset olivat todella maukkaita ja selkeästi tehty tuoreista raaka-aineista. Voiton vei kuitenkin miljöö! Taustalla soi vielä italialainen akustinen musiikki, ja illan hämärtyessä rinteessä loistavat kaupungin valot olivat nekin unohtumaton näky!
Vuono, luola ja Amalfin kylä

30-vuotissynttärit

30-vuotissyntymäpäiväni valkeni Praianon hotellin luxuspuitteissa. Henkilökunta oli saanut selville, että minulla on syntymäpäivä ja he toivat aamiaiselle pienen kakun kynttilän kera – mikä ihana ele! Runsaan aamiaisen jälkeen köllöttelimme muutaman tunnin uima-altaalla, josta oli suora näkymä merelle. Sitten oli aika pukeutua juhlamekkoon ja lähteä ottamaan viralliset synttärikuvat! Suuntasimme Fiordo di Furore -vuonolle. Kyseinen paikka käsittää pienen rannan, sitä ympäröivät korkeat kalliot sekä vuonon yli kulkeva kaari, jonka päällä kulkee autotie. Paikka oli huikean kaunis ja täydellinen synttärikuvien ottamiseen. Kuvien räpsimisen jälkeen kävimme tietenkin vielä uimassa rannan turkoosissa vesissä. Pulahduksen päätteeksi kävimme nauttimassa juomat ja sitruunagelatot läheisessä ravintolassa. Siitä matka jatkui smaragdin väristä vettä sisältävään Grotta dello Smeraldo -luolaan ja lopulta Amalfin kylään. Päivä oli kyllä kokonaisuudessaan oikein ihana!
Ravello

Kylä korkeuksissa

Toisena Amalfin kylässä viettämistämme päivistä lähdimme illaksi suositeltuun Ravellon kylään. Se sijaitsee Amalfin yläpuolella vuorilla. Matkustimme sinne tällä kertaa bussilla, sillä parkkipaikat ovat Amalfi Coastilla kiven alla. Bussissakin kaikkien täytyi käyttää maskeja, joten pidimme sitä turvallisena vaihtoehtona. Ensimmäisenä vierailimme siellä paraatipaikalla sijaitsevassa Villa Rufolossa, joka on seisonut samalla paikalla 1200-luvulta lähtien. Nykyään se on Ravellon historiallinen ja kulttuurillinen keskus. Siellä on ympäri vuoden kukkiva vehreä puutarha ja – jälleen kerran – upeat näkymät! Kiertelimme aikamme tiluksilla, ja vatsojen alkaessa kurnia, lähdimme etsimään ravintolaan. Päädyimme hulppeaan Sigilgaida-ravintolaan, jonka terassilta näki suoraan Villa Rufololle, Ravellon kirkolle ja alas merelle. Ruokailumme aikana alkoi Villa Rufolossa vielä sinfoniaorkesterin konsertti, joten saimme aika hyvän taustamusiikin illallisellemme.
Napoli–Helsinki

Autolla takaisin Napoliin ja paluulennoille

Amalfin kylästä ajoimme lopunkin Amalfi Coastin läpi ja takaisin Napoliin, jossa vietimme reissun viimeisen päivän. Suomeen lähdimme sitten aikaisella aamulennolla. Koska Napolin hotellimme oli aivan lentokentän vieressä, oli Uberilla tehty siirtymä sinne vaivaton. Lennotkin olivat onneksi tällä kertaa ajallaan. Teimme taas välilaskun Pariisissa, jossa meillä oli viisi tuntia aikaa. Koska yöunet olivat olleet lyhyet, päätimme hyödyntää aikaa ottamalla tirsat. Siinä ehti myös hyvin muokkailla ja jakaa reissukuvia Instagramin stooriin. Perillä Suomessa olimme kolmen tunnin lennon jälkeen viiden aikaan. Meitä oltiin hakemassa kentältä, niin päästiin suorinta tietä kotiin mukanamme roppakaupalla ihania matkamuistoja!
Amalfi Coast oli kerrassaan upea kohde, ja reissu sinne ei varmasti koskaan unohdu! Olen hyvin iloinen, että toteutin haaveeni ja vietin 30-vuotissyntymäpäiväni Amalfilla!