36 kuvaa
Lomamuisto

Tarunomainen Islanti autoillen

25.–29.4.2018
Maaginen jään ja tulen maa Islanti tarjoaa matkailijoille aistirikkaan matkan. Karun kauniissa Islannissa pystyy kokemaan kaikki neljä vuodenaikaa yhden päivän aikana, nauttimaan vaihtuvista maisemista sekä kokemaan asioita, joita harvassa paikassa on tarjolla. Islanti matkakohteena ei ollut koskaan omalla bucket listillä. En ollut aikaisemmin edes ajatellut koko maata, saatikka sisäistänyt sitä, mitä kaikkea maalla on tarjota. Äitini osti koko perheelle joululahjaksi lennot sinne ja kysyi minulta, haluaisinko suunnitella meidän koko poppoon neljän yön reissun ja sen mitä se pitää sisällään – olinhan kuitenkin onnistuneesti jo budjettimatkaillut ympäri maailmaa. Etsiessäni tietoa eri paikoista ja nähtävyyksistä minulle iski valinnanvaikeus, sillä Islanti oli täynnä toinen toistaan upeampia nähtävyyksiä. Alkumetreillä päätinkin jo, että auto on vuokrattava, mikäli haluamme nähdä edes puolet niistä nähtävyyksistä, jotka olin merkannut ylös. Tervetuloa siis mukaan erittäin aktiiviselle budjettikiertomatkalle Islantiin!
Helsinki–Reykjavik

Matkalla täysin erilaiseen kohteeseen

Vaikka yhdessä perheenä olemmekin matkustaneet monia kertoja, aina lähdön hetkellä silti jännittää. Tällä kertaa matkaisimme täysin erilaiseen kohteeseen kuin koskaan aikaisemmin. Koska kyseessä oli budjettimatka, ja meitä matkaajia yhteensä seitsemän eli maksimimäärä, joka mahtui vuokraamaani autoon, olimme päättäneet matkustaa vain käsimatkatavaroilla. Check-in hoidettiin kätevästi puhelimella kotisohvalta, joten lentokentälle ei olisi tarvinnut mennä tunteja aikaisemmin, mutta menimme silti varmuuden vuoksi. Lentomatka kesti Helsinki-Vantaan lentokentältä Iceland Airilla Reykjavikiin vain vähän päälle kolme tuntia.
Fljotsdalur, Svinafell, Fludir ja Gardur

Neljä yötä – neljä majapaikkaa

Olisimme toki voineet olla neljä yötä samassakin paikassa, mutta tunnen itseni ja perheeni sen verran hyvin että olisimme luultavasti kyllästyneet jo toisen yön kohdalla.
Ensimmäinen yö vietettiin Fljotsdalurin alueella. Majapaikkamme sijaitsi kahden vuoren välissä upeassa laaksossa. Saavuimme perille myöhään illalla, sillä pysähdyimme muutaman kilometrin välein ottamaan valokuvia. Parasta oli, että saimme olla majapaikassa täysin omassa rauhassa. Tämä on yksi parhaista asioista, kun matkustaa sesongin ulkopuolella. Aamulla meille vasta täysin valkeni, kuinka upeissa maisemissa tuli ensimmäinen yö vietettyä. Lumiset vuorenhuiput pilkottivat ikkunasta syödessämme aamupalaa.
Toinen yö vietettiin Svinafellin alueella jäätikön kupeessa, kolmas yö Fludirin alueella, kuumien lähteiden ja geysirien lähettyvillä ja neljäs yö lähempänä lentokenttää Gardurin alueella.
Seljavallalaug ja Hrunalaug

Luonnon oma spa

Matkamme aikana vierailimme kahdella eri kuumalla lähteellä. Seljavallalaugin luonnonvedellä täyttyvä uima-allas on yksi Islannin vanhimpia ja suurimpia altaita, ja se sijaitsee pienen vaellusmatkan päässä keskellä laaksoa.
Matka autolta uima-altaalle oli todellinen seikkailu. Päästäksemme altaalle, jouduimme ylittämään pienimuotoisen joen kahlaamalla sen läpi. Muutoin reitti oli melko helppokulkuinen. Perille päästyä meitä odotti uskomaton näky – suuri lämmin allas keskellä lumihuippuisia vuoria. Rikiltä haiseva vesi kuuluu asiaan, sillä se tulee tuliperäisestä maaperästä. Vedessä sanotaan olevan runsaasti hyvää tekeviä mineraaleja. Aurinkokin alkoi sopivasti kurkkimaan pilvipeitteen takaa. Tämä on elämää, ajattelin.
Myöhemmin samana iltana kuulimme, että majapaikan lähettyvillä on toinen kokemisen arvoinen kuuma lähde nimeltä Hrunalaug, jossa päätimme käydä vielä pikaisella iltapulahduksella. Tämä oli huomattavasti pienempi ja autenttisempi kuin päivällä kokemamme. Myöskin vesi oli lämpimämpää. Kuumat lähteet olivat ehdottomasti yksi reissun kohokohdista. Näissä pulahtaminen ei myöskään maksanut mitään, joskin maksullisiakin altaita Islannista löytyy.
Golden Circle

Suosittu Kultainen kierros

Islannin suosittu Kultainen kierros tarjoaa matkailijalle paljon nähtävää. Kierroksen päänähtävyyksiä ovat kolme kohdetta: Thingvellirin kansallispuisto, Haukadalurin geysirit sekä Gullfossin vesiputous. Näiden lisäksi reitin varrella on paljon muutakin nähtävää, kuten esimerkiksi Islannin hevosia. Lyhyiden välimatkojen ansiosta kierroksen pystyy käymään läpi yhdessä päivässä.
Kultaisella kierroksella oli eniten turisteja, mutta muualla Islannissa sai kulkea niin rauhassa että tunsimme olevamme usein ainoat ihmiset koko maailmassa. Me aloitimme kierroksen käymällä ensin Gullfossin vesiputouksella, josta matkamme jatkui geysireille. Siellä pääsimme todistamaan erikokoisten geysirien purkautumista. Osassa geysireitä vesi syöksyi useamman kymmenen metrin korkeuteen vain muutaman minuutin välein. Se oli erittäin vaikuttava kokemus.
Seuraavaksi suuntasimme Thingvellirin kansallispuistoon. Se on ainoa paikka maailmassa, jossa voi sukeltaa kahden mannerlaatan välissä. Meillä ei valitettavasti ollut tarvittavaa kokemusta tähän aktiviteettiin, joten tyydyimme katsomaan maalta käsin. Vesi siellä oli uskomattoman kirkasta.
Kultainen kierros päättyi Reykjavikin keskustaan, jossa kävelimme ympäriinsä, piipahdimme putiikeissa sekä pydähdyimme ikuistamaan korkeuksiin kohoavan Hallgrimurin kirkon kamerarulliimme. Taas yksi tapahtumarikas ja onnistunut päivä takana!
Svinafellsjökull ja Jökulsarlon

Vaikuttavat jäätiköt

Reissun aikana ehdimme käymään myös kahdella jäätiköllä Svinafellsjökullilla ja Jökulsarlonilla. Tiet molemmille jäätiköille olivat erittäin huonossa kunnossa, mutta matka oli ehdottomasti vaivan arvoinen. Silmänkantamattomiin jatkuvat upeat kirkkaansiniset jäätiköt tekivät vaikutuksen. Toisella jäätiköllä todistimme kuitenkin luonnon haavoittuvuuden, kun kuulimme voimakkaan räsähdyksen ja pala jäätikköä molskahti veteen lipuen pois. Lähistöllä uiskenteli hylkeitä.
Seljalandsfoss, Skogafoss ja Svartifoss

Vesiputouksia joka nurkalla

Ensimmäisenä päivänä vesiputousten näkeminen oli todella jännittävää, ja pysähdyimmekin lähes jokaisella, jonka ohi ajoimme. Vesiputouksia on lähes joka kulman takana. Yksi ensimmäisistä vesiputouksista, jonka näimme oli Seljalandsfossin vesiputous. Se on Islannin yksi tunnetuimpia putouksia, ja se on siitä hieno että sen taakse pääsee kävelemään.
Toinen mainitsemisen arvoinen vesiputous oli ehdottomasti Justin Bieberinkin musiikkivideolta tuttu Skogafoss, jonka huipulle pääsi kiipeämään rappusia pitkin. Kävimme myös yhtenä päivänä pienellä vaelluksella Skaftafellin kansallispuistossa, jossa näimme muun muassa upean Svartifossin vesiputouksen. Putoukselle oli tosin matkaa noin 1,5 kilometriä, johon meillä meni noin 45 minuuttia suuntaansa. Aiemmin mainituille Seljalandsfossin ja Skogafossin putouksille pääsi suoraan autolla.
Reynisfjara

Musta hiekkaranta

Roadtrip -reittimme varrelta löytyi myös tunnettu musta hiekkaranta Reynisfjara. Täällä aallot ovat hyvin voimakkaita ja olimmekin lukeneet, että ne ovat koituneet monen turistin kohtaloksi. Tämän vuoksi olimmekin rannalla erityisen varovaisia ja pidimme hyvän turvavälin rantaviivaan.
Reykjavik–Helsinki

Matkan huipennus

Viimeisenä kokonaisena päivänä kännykkääni kilahti viesti lentoyhtiöltä – seuraavan päivän lentoa oli siirretty kymmenellä tunnilla. Alun perin lentomme piti lähteä aamulla noin kuuden aikaan, mutta nyt se oli siirretty iltapäivään. Se oli meille lottovoitto, sillä saimme nukkua kunnon yöunet, palauttaa auton autovuokraamoon rauhassa ja vielä tehdä viimeiset shoppailut ennen kotiinpaluuta.
Reykjavikin lentokentälle saavuttua meille pahoiteltiin tilannetta, ja saimme läjäpäin lipukkeita, joilla pystyimme ostamaan muun muassa ruokaa lentokentältä. Meitä tosiaan oli seitsemän henkilöä ja saimme 21 lipuketta, jotka olivat 20 euron arvoisia! Islanti ei tosiaan ole mikään edullisin matkakohde, joten saimme kuitenkin lipukkeet melko helposti käytettyä.
Päätimme budjettilomamme syömällä hummeria lentokentän ravintolassa. Myöhemmin saimme vielä 400 euroa henkilöä kohden rahallista korvausta myöhästymisestä. Käytännössä Islannin matka oli meille täysin ilmainen. Erinomainen loma sai erinomaisen päätöksen! Islantiin haluan tulla vielä takaisin.